14 علت رایج گرفتگی لوله

گرفتگی زهکشی در تجربه من یک مشکل رایج است. من این را به عنوان کسی می گویم که در طول دهه ها مالک و مدیریت بسیاری از املاک بوده است.


در حالی که مشکلات مربوط به انسداد می تواند جدی باشد و نیاز به کمک حرفه ای داشته باشد، اغلب می توان با استفاده از برخی ابزارها و روش های اساسی، این مسائل را نسبتاً آسان حل کرد.


در زیر، شایع‌ترین علل گرفتگی مجرای فاضلاب را فهرست می‌کنم و به دنبال آن توضیح دقیق‌تری در مورد هر یک از علل، همراه با برخی از راه‌های پیشنهادی برای رفع یا جلوگیری از مشکل ارائه می‌دهم.


ناگفته نماند که رفع مشکل توسط خودتان، یا جلوگیری از وقوع آن در وهله اول، باعث صرفه جویی زیادی در هزینه شما می شود.


14 علت رایج گرفتگی فاضلاب

در زیر شایع ترین علل گرفتگی فاضلاب در تجربه من آورده شده است. به خاطر داشته باشید که بسیاری از گرفتگی ها از ترکیبی از چیزها (مثلاً مو، صابون و کثیفی) به جای یک ماده تشکیل شده اند.



  • مو
  • صابون
  • خاک
  • روغن، گریس و چربی
  • زباله های مواد غذایی
  • دستمال مرطوب و پوشک
  • اشیاء به طور تصادفی شسته شده اند
  • محصولات زنانه و سواب های پنبه ای
  • بستر گربه
  • لوله های افست
  • ریشه درختان
  • گیاهان و برگها
  • تجمع مواد معدنی
  • دستمال توالت بیش از حد


در زیر به توضیح هر یک از علل و همچنین راه‌های رفع و پیشگیری آن‌ها می‌پردازم.


1. مو

موهای انسان (و همچنین خز حیوانات یا سایر مواد رشته ای مانند نخ دندان) اغلب یکی از عوامل ایجاد گرفتگی به خصوص در حمام، لباسشویی، وان حمام و حمام هستند.



به خصوص بد است زیرا می تواند گره بخورد، با مواد دیگری مانند صابون و گریس ترکیب شود و خود را به قسمت هایی از زهکش متصل کند. در تجربه من، بسیاری از سرسخت ترین پاپوش ها، به خصوص وان، دوش و سینک حمام، موها را درگیر می کنند.


ثابت

فرو بردن زهکش اغلب کارساز خواهد بود. همچنین ممکن است بخواهید از پاک کننده های تخلیه تجاری موجود استفاده کنید، اگرچه این پاک کننده ها می توانند به لوله ها آسیب وارد کنند، به خصوص اگر به طور منظم استفاده شوند. از طرف دیگر، می توانید با استفاده از جوش شیرین و سرکه، پاک کننده فاضلاب را خودتان بسازید. ممکن است برای از بین بردن گرفتگی های سرسخت به مار لوله کش نیاز باشد.



جلوگیری

برای جلوگیری از ریزش مو از آبکش از یک محافظ صافی مو استفاده کنید و مرتباً آن را تمیز کنید.


2. صابون

بقایای صابون، که به عنوان کف صابون شناخته می‌شود، می‌تواند در طول زمان، به ویژه در فاضلاب‌های لباس‌شویی، دوش و حمام جمع شود و قطر لوله را کاهش دهد و باعث تخلیه کند یا پشتیبان‌گیری شود. صابون همچنین می تواند با مواد دیگری مانند مو و خاک ترکیب شود و گرفتگی ایجاد کند.



ثابت

تمیز کردن فشار بهترین راه برای از بین بردن تجمع صابون از لوله ها است.


جلوگیری

از شستشوهای بدون صابون برای جلوگیری از کف صابون استفاده کنید.


3. کثیفی


یک تصور غلط رایج این است که می‌توانید هر چقدر که می‌خواهید کثیفی را در یک زهکشی بشویید. حقیقت این است که کثیفی می تواند ایجاد شود و باعث ایجاد گرفتگی شود، به خصوص زمانی که با مو، صابون و چربی ترکیب شود.


ثابت

غوطه ور شدن، استفاده از پاک کننده تخلیه، یا استفاده از مارپیچ تمیزکننده، مانند مار لوله کش، رویکردهای رایجی هستند که اغلب موثر هستند.


جلوگیری

اگر بیش از حد کثیف هستید، قبل از ورود به داخل خاک و گل را تکان دهید یا بشویید.


4. روغن، گریس و چربی

روغن، گریس و چربی می توانند مشکلات بسیار جدی برای سیستم تخلیه ایجاد کنند. گریس و روغن در لوله ها جامد می شوند و باعث انسداد می شوند. برخی افراد بر این باورند که جاری شدن آب داغ هنگام ریختن چربی در فاضلاب باعث می شود که مشکلی وجود نداشته باشد، اما این راه حل خوبی نیست.



غوطه ور شدن را امتحان کنید اگر جواب نداد، مقداری مواد شوینده و آب داغ را با هم مخلوط کنید و مخلوط را در کاسه بریزید و بشویید. این اغلب باعث شکسته شدن روغن جامد می شود. دوباره غوطه ور شو اگر این کار جواب نداد، سعی کنید از یک محصول تمیز کننده فاضلاب تجاری استفاده کنید و دستورالعمل های روی بطری را به دقت دنبال کنید.



جلوگیری

مقدار کمی روغن را با دستمال کاغذی پاک کنید و روی کمپوست بیندازید. مقدار بیشتری از چربی را باید در قوطی یا شیشه بگذارید تا سفت شود، سپس با سطل زباله بیرون بریزید.


5. ضایعات مواد غذایی

گرفتگی ضایعات مواد غذایی به طور کلی مشکلی است که سینک آشپزخانه را تحت تأثیر قرار می دهد. حتی اگر زباله‌دانی دارید، زباله‌های مواد غذایی همچنان می‌توانند لوله‌های شما را مسدود کنند. برخی از غذاها مانند برگ های چای و تفاله های قهوه به خصوص بد هستند زیرا تجزیه نمی شوند.



ثابت

تعدادی مکان وجود دارد که ضایعات مواد غذایی در آنجا جمع می شوند. گرفتگی لوله ها به طور کلی باید با غوطه ور شدن، پاک کننده های تخلیه، یا مار لوله کش برطرف شود. با این حال، اگر زباله‌دانی دارید، ممکن است مشکل همین باشد. محل دفع زباله را جدا کرده و بررسی کنید، در صورت لزوم تمیز کنید و تعویض کنید.



جلوگیری

یک سطل کمپوست برای زباله های مواد غذایی راه اندازی کنید. از ریختن ضایعات مواد غذایی در زهکشی ها خودداری کنید، حتی اگر محل دفع زباله دارید.


6. دستمال مرطوب و پوشک

فقط کاغذ توالت و فضولات انسانی باید در توالت ریخته شود. دستمال مرطوب و پوشک خیلی حجیم هستند و به راحتی می توانند باعث انسداد شوند. حتی کاغذ توالت لحافی نیز می تواند باعث گرفتگی شود، به خصوص اگر بیش از حد استفاده شود.



ثابت

فرو رفتن یا استفاده از مارپیچ اغلب گرفتگی را از بین می برد.


جلوگیری

به جز زباله های انسانی و دستمال توالت، چیزی را در توالت نریزید. از کاغذ لحافی به صرفه استفاده کنید.



اسباب‌بازی‌ها و پوشک‌های کودکان در صورت ریختن در توالت می‌توانند باعث انسداد شوند.

اسباب‌بازی‌ها و پوشک‌های کودکان در صورت ریختن در توالت می‌توانند باعث انسداد شوند.


تصویر دامنه عمومی از طریق Pixabay


7. اشیاء جامد کوچک

اسباب‌بازی‌های کودکان را می‌توان توسط کودکانی که بازی می‌کنند در توالت ریخت. اجسام دیگر ممکن است به طور تصادفی شسته شوند زیرا در کاسه افتاده اند. اجسام کوچک می توانند از داخل حمام یا زهکشی سینک فرو بروند اگر دهانه توسط محافظ محافظت نشود.



ثابت

فرو رفتن یا استفاده از مارپیچ توالت را باید امتحان کرد، اما این موضوع ممکن است به کمک یک لوله کش حرفه ای نیاز داشته باشد، اگر جسم به طور محکم در جای خود قرار گیرد.


جلوگیری

کودکان باید در مورد عدم استفاده از وسایل توالت به عنوان اسباب بازی آموزش ببینند. باید مراقب بود که چیزی را که کاغذ یا فضولات انسانی نباشد در توالت ریخته نشود. تمام دهانه های دوش و سینک باید توسط یک محافظ محافظت شود تا از پایین رفتن اجسام کوچک جلوگیری کند.


8. محصولات زنانه و سواب های پنبه ای

محصولات زنانه هرگز نباید در توالت ریخته شوند زیرا می توانند مجرای فاضلاب را مسدود کنند. تامپون ها مشکل خاصی هستند زیرا وقتی مایعات را جذب کردند می توانند تا 10 برابر اندازه خود رشد کنند. برخلاف دستمال توالت، محصولات زنانه و سواب‌های پنبه‌ای تجزیه نمی‌شوند یا حل نمی‌شوند.



ثابت

فرو رفتن یا استفاده از مارپیچ اغلب می تواند کارساز باشد. اگر نه، باید با یک لوله کش تماس بگیرید.


جلوگیری

هرگز تامپون‌ها، پدها یا سواب‌های پنبه‌ای را در توالت نشویید، زیرا منبسط می‌شوند و خراب نمی‌شوند و مشکلات جدی ایجاد می‌کنند.



9. بستر گربه

بستر گربه برای سیستم های زهکشی وحشتناک است. این محصول از خاک رس، سیلیس و ماسه تشکیل شده است و برای جذب رطوبت و ایجاد توده ها طراحی شده است که منجر به گرفتگی های بزرگ در داخل لوله های شما می شود.


ثابت

من با افرادی روبرو شده ام که می گویند مشکل را با یک زهکش خانگی یا تجاری حل کرده اند، اما بهترین موفقیت من همیشه از استفاده از ترکیبی از غوطه ور شدن و مار توالت بوده است.



جلوگیری

هرگز زباله های بچه گربه را در توالت نریزید یا سعی نکنید آن را در زهکشی خانه بشویید. آن را کیسه کنید و با سطل زباله دور بیندازید.


10. لوله های افست

در طول سالیان متمادی، زمین می تواند جابجا شده و ته نشین شود. لوله‌های قدیمی‌تر که در سه قسمت ساخته شده‌اند و از بتن و خاک رس ساخته شده‌اند، می‌توانند از جای خود خارج شوند. آنها را می توان به سمت بالا هل داد که بر جریان از خانه به سیستم فاضلاب شهری تأثیر می گذارد که به گرانش بستگی دارد.



ثابت

برای رفع این مشکل تقریباً مطمئناً باید با متخصصان تماس بگیرید، زیرا ممکن است حفاری و کارهای عمده را شامل شود.


جلوگیری

اگر خانه قدیمی‌تری دارید، کار دیگری جز ارتقاء سیستم فاضلاب خود نمی‌توانید انجام دهید. حتی تشخیص مشکلات بدون کمک حرفه ای می تواند دشوار باشد، زیرا هر مشکلی در زیر زمین رخ می دهد. دوربین های کوچک معمولا برای بررسی وضعیت لوله ها استفاده می شوند.



11. ریشه درختان

حتی کوچکترین شکاف در یک لوله می تواند به ریشه های درخت اجازه دهد تا راه خود را وارد کنند. هنگامی که داخل آن می شوند، ریشه های درخت بزرگتر می شوند و جریان آب را مسدود می کنند و باعث آسیب می شوند.


ثابت

احتمالاً باید برای رفع این مشکل با متخصصان تماس بگیرید، زیرا راه حل ها می توانند پیچیده و درگیر باشند. همچنین می تواند پرهزینه باشد، به خصوص اگر حفاری لازم باشد.



جلوگیری

شما باید از ساختار ریشه درختان و گیاهان خود آگاه باشید و وضعیت زهکشی خود را به طور مرتب بررسی کنید. لوله های قدیمی به مرور زمان خراب می شوند.


12. گیاهان و برگها

زهکش های خارجی به راحتی توسط گیاهان مسدود می شوند. برگ ها نیز می توانند وارد زهکش شده و مشکلاتی را به خصوص در فصل پاییز ایجاد کنند.



اگر مشکل خیلی عمیق نیست، ممکن است بتوانید هر گیاه و برگ را جدا کرده و ماهیگیری کنید. اگر مشکل عمیق‌تر است، باید برای تمیز کردن زهکشی کمک حرفه‌ای برنامه‌ریزی کنید.


جلوگیری

دهانه های تخلیه را تمیز و مرتب نگه دارید و مطمئن شوید که با گریل های موثر پوشانده شده اند.



13. ساخت مواد معدنی

اگر آب در محل زندگی شما سفت باشد، پس از آن زهکشی شما می تواند به مرور زمان توسط رسوبات معدنی مسدود شود. این جریان را کاهش می دهد و می تواند باعث پشتیبان گیری شود.


ثابت

لوله ها باید رسوب زدایی شوند تا هرگونه رسوب از بین برود. این معمولاً یک شغل برای یک لوله کش حرفه ای است.



جلوگیری

یک نرم کننده آب برای خانه خود نصب کنید.


14. دستمال توالت زیاد

استفاده از کاغذ توالت در مقادیر متوسط ​​نباید مشکلی ایجاد کند، اما استفاده بیش از حد ممکن است باعث گرفتگی شود. کاغذ توالت لحافی می تواند به خصوص برای ایجاد انسداد مضر باشد.


ثابت

در بیشتر موارد، گرفتگی های ناشی از دستمال توالت را می توان با استفاده از پیستون، پاک کننده های فاضلاب یا مارپیچ توالت رفع کرد.


جلوگیری

از دستمال توالت باید در حد اعتدال استفاده شود. در صورت لزوم، از دسته های کوچک کاغذ در چندین شستشو استفاده کنید.


برای جلوگیری از گرفتگی دستمال توالت، به ویژه نوع لحافی، باید همیشه در حد اعتدال استفاده شود.

برای جلوگیری از گرفتگی دستمال توالت، به ویژه نوع لحافی، باید همیشه در حد اعتدال استفاده شود.


تصویر دامنه عمومی از طریق Pixabay


علائم گرفتگی فاضلاب

اگر توالت، سینک یا وان حمام شما خیلی آهسته تخلیه می شود یا اصلاً تخلیه نمی شود، این نشان دهنده این است که احتمالا گرفتگی دارید.


همیشه باید در اسرع وقت با این مشکل برخورد کنید، زیرا گرفتگی ها به مرور زمان بدتر می شوند.


اگر تنها یک توالت، سینک، دوش، وان حمام یا وسایل دیگر تحت تأثیر قرار گرفته باشد، ممکن است بتوانید خودتان با استفاده از چند ابزار و روش اساسی مشکل را حل کنید.

اگر چندین وسیله پشتیبان وجود داشته باشد، احتمالاً به این معنی است که سیستم زهکشی اصلی شما مسدود شده یا به نوعی آسیب دیده است. رفع این مشکل بسیار بیشتر است و معمولاً به این معنی است که باید با کمک حرفه ای تماس بگیرید.

© 2019 پل گودمن

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد